ПОРАДИ БАТЬКАМ «ЯК ОЦІНЮВАТИ ШКІЛЬНІ УСПІХИ
СВОЇХ ДІТЕЙ»
Батьки у взаєминах зі своїми
дітьми мають зменшувати хворобливість їхніх переживань з приводу невдач,
допомогти їм емоційно долати ситуації, пов’язані зі шкільними оцінками. Похвала
їм необхідна, але треба вказати на помилки, неточності.
Як
ставитися до шкільної оцінки в сім’ї? як зробити так, щоб ваше ставлення
позитивно впливало на вашу дитину, а не ще більше її пригнічувало?
Правило 1: заспокойтеся. Сконцентруйте свою увагу на диханні:
один… два… десять… відчуйте спокій, рівновагу. Згадайте про свої колишні
«успіхи». «постійте в черевиках» своєї рідненької дитини. А ось тепер можна
починати розмову, а може… тільки послухати дитину, співчуваючи її бідам, а
може… допомогти розібратися у складній теоремі, а може… Пам’ятайте, що
спілкуватися в люті, роздратуванні – все одно, що включити в автомобілі «газ» і
натиснути гальма.
Правило 2: не поспішайте. Старий, педагогічний одвічний гріх. Ми
очікуємо від дитини всього і негайно. Ми вимагаємо негайних успіхів, іноді не
отримуємо їх, але при цьому не уявляємо, як нашкодили. Нам потрібно, щоб дитина
вчилася сьогодні добре, ми примушуємо її – вона вчиться, але стає зубрилкою і
ненавидить учіння, школу, а може й… вас.
Правило 3: безумовна любов. Ви любите свою дитину не зважаючи на
її успіхи в школі. Вона відчуває вашу любов, і це допомагає їй бути впевненою у
собі і долати невдачі. А як же ставитися до невдач?... Вона вас засмучує і… все.
Правило 4: не бийте лежачого. Двійка, а для когось і четвірка –
достатнє покарання, тому й не доцільно карати за одні й ті ж самі помилки.
Дитина очікує від батьків не докорів, а спокійної допомоги.
Правило 5: щоб позбавити дитину недоліків, намагайтеся вибирати
один – той, якого ви хочете позбутися найбільше, і говоріть тільки про нього.
Правило 6: вибирайте найголовніше, порадьтеся з дитиною, почніть з ліквідації найзначущіших для самої дитини шкільних труднощів. Але якщо вас обох турбує, наприклад, швидкість
читання, не вимагайте одночасно й виразності, й переказу.
Правило 7: головне: хваліть – виконавця, критикуйте –
виконання. Людина схильна сприймати будь-яку оцінку глобально, вважати, що
оцінюють всю її особистість. У ваших силах допомогти відокремити оцінку її
особистості від оцінки її роботи.
Правило 8: - найважче: оцінка має порівнювати сьогоднішні успіхи дитини з її особистими вчорашніми, а не тільки з державними нормами оцінювання та не успіхами сусіднього Івана.
Правило 9: не скупіться на похвалу, будуючи стосунки зі своєю
дитиною, не орієнтуйтеся тільки на шкільні оцінки. Нема такого двієчника,
котрого нема за що похвалити.
Правило 10: означає в морі помилок острівок успіху, на якому
зможе триматися, вкорінюватися дитяча віра в себе та в успіх навчальних
старань. Оцінювати дитячу працю потрібно індивідуально, тактовно. Саме за такої
умови в дитини не виникне ні ілюзії повного успіху, ні відчуття цілковитої
невдачі.
Правило11: ставте перед дитиною найбільш конкретні та реальні
завдання, й вона спробує їх виконати. Не спокушайте дитину метою, якої не
можливо досягти.
Правило 12: не рвіть останньої нитки. Досить часто дорослі
вимагають: щоб зайнятися улюбленою справою, дитина повинна виправити свою
успішність у навчанні. В ряді випадків така заборона має стимульний характер і справді
спонукає дитину до навчання. Але найчастіше так буває, коли справи з навчанням
не дуже запущені і до нього ще не втрачено інтересу. Якщо ж його вже нема, а в
дитини є хобі, галузь живого інтересу, то її треба не забороняти, а всіляко
підтримувати, бо це та ниточка, за яку можна витягнути дитину до активного
життя в навчанні.
Для того щоб правила були ефективними, необхідно їх об’єднати:
дитина має бути не об’єктом, а співучасником своєї оцінки. Її слід самостійно
навчити оцінювати свої досягнення. Вміння себе оцінювати є необхідним
компонентом уміння вчитися – головного засобу подолання труднощів у навчанні.
Комментариев нет:
Отправить комментарий